Teema: Iseloom ja temperament
Alateema: Umbisikuline tegumood 1. Lugege teksti ja tutvuge selle all olevate lausetega
Valige vastusevariantide hulgast teie arvates sobiv vastus (A, B või C)
Lapse iseloom ja temperament
Tundes lapse temperamenditüübi eripära saame koos aidata lapsel kergemini kohaneda uues keskkonnas, toime tulema erinevates situatsioonides ja toetada lapse isikupärast arengut.
Inimese temperament vajab samapalju tähelepanu, kui kõik muu isiksusega seonduv. Kasvatus aitab lapsel areneda õiges suunas. Igal lapsel on aga oma eripära ja temperament, iseenda tee kasvamiseks ja arenemiseks.
Psühhiaater Lembit Mehilane väidab (2009), et arenguloo esimene episood on väikelapseiga. Teine arenguperiood, mida lastepsühholoogid määratlevad, kestab seitsmendast kümnenda eluaastni. Psühhiaater rõhutab, et meid ei ole ühe vormi järgi valatud. Täpselt nii nagu igal inimesel on oma isikupärane väline kehakuju on tal ka oma kindel temperamenditüüp.
Temperamenditüübid on suhteliselt püsivad ega sõltu east ja olukorrast. Näiteks lapse kohanemine ei sõltu mitte ainult temperamendist või ümbrusest vaid nende kokkusobimisest.
Lapsevanematel ja õpetajatel on hea teada, et muuta impulsiivse lapse reaktsioone ja käitumist vaikseks on raske, et mitte öelda võimatu. Ja seda pole vajagi. Igal temperamenditüübil on oma eelised ja puudused. Meil on vaja teada laste temperamenditüübi tugevaid külgi, et aidata tal kohaneda, paremini suhelda, omandada uusi teadmisi jpm.
Järgmistes tundides toome temperamenditüübi iseloomulikud tunnused ja soovitused, kuidas sellest tulenevalt lapsega käituda.
1)Igal lapsel on oma :
a) Mänguasjad
b) eripära ja temperament
c) tuba
2)Peame tundma lapse temperamenti, et
a)aidata kiiremini kohaneda ja toime tulla erinevates situatsuioonides
b) olla hea laps
c)tal oleks palju sõpru
3)Temperamenditüübid
a)on püsivad ja sõltuvad east ja olukorrast
b)ei ole püsivad ja ei sõltu olukorras ja east
c)igal inimesel erinevad
4) Selleks,et aidata lapsel kohaneda, paremini suhelda, omandada uusi teadmisi
a)meil on vaja lapsega rohkem jalutada
b) meil on vaja teada laste temperamenditüübi tugevaid külgi
c)meil on vaja osta lapsele ilusaid mänguasju
5)Kasvatus aitab lapsel
a)minna õiges suunas
b)valida õigeid sõpru
c) areneda õiges suunas.
2. Umbisikuline tegumood – безличная форма глагола (olevik) В эстонском языке, если в предложении нет лица, то глагол нужно поставить в безличную форму.
Например: Там продают хорошие детские вещи (не понятно кто продаёт!) - то в эстонском языке правильно будет не Seal müüvad, a Seal müüakse häid lasteasju.[/i]Образуется безличная форма от основы настоящего времени путём прибавления окончания -takse, -akse, -dakse, отрицание образуется: ei + -ta; -da например:
õpin- õpi – õpitakse ei õpita
laulan- laul-lauldakse ei laulda
окончания akse – это исключения, нужно запомнить
süüakse ei sööda
juuakse ei jooda
tuuakse ei tooda
luuakse ei looda
lüüakse ei lööda
nähakse ei nähta
müüakse ei müüda
к сожалению ещё много слов образуется не правилам,
например
teen – tehakse ei tehta
pesen – pestakse ei pesta
õmblen- õmmeldakse ei ömmelda
3. Mida tehakse? Jätkake näidise järgi.
[i]Näidis: Mida tehakse pargis? Pargis jalutakse lastega.
Mida tehakse koolis (õppima, kirjutama, lugema, arvutama, küsima, vastama)
Mida tehakse kohvikus? (jooma kohvi, sööma sööki, ajama juttu)
Mida tehakse turul? (kauplema, müüma, ostma)
Mida tehakse köögis?(valmistama toitu, keetma putru, praadima ja küpsetama, sööma, pesema nõusid, kuulama raadiot)
Mida tehakse jõusaalis?(tõstama kangi, tegema trenni)
Mida tehakse tööl?(ajama asju, töötama, täitma pabereid, arutama probleeme, kuulama nõuandeid, pidama nõu)
Mida tehakse kodus? (puhkama, pikutama diivanil, koristama, võtma vastu külalisi, tegema remonti).
4.Koosta uute sõnadega 5 lauset.
Sõnavara:
iseloom характер
kohanema приспосабливаться
keskkond среда (обитания например)
toetama поддерживать
eripära особенность
arenemine развитие
määratlema назначать
areng развитие
püsivad устоичивые
suhteliselt относительно
käitumine поведение
eelis предотчтение
puudus недостаток
omandama пробретать
tunnus признак